Mineralbrist?

Jag känner att jag måste dela med mig av detta och be om råd, då jag blev helt förtvivlad när jag insåg vad som faktiskt försegick! Kom fram i hagen till Vappe och såg att han stod och knaprade på någonting, "Äh det är väl lite bark" tänkte jag. Icke sa nicke, där står han och äter hästbajs? Kan inte tyda om det var hans egen tyvärr.
 
Jag har googlat och fått fram svaren:
"Om han skulle äta någon annans bajs kan man tänka sig att det vore för att stabilisera magen. Men sitt eget, då kan man tänka sig att det är någon brist. Proteinbrist KAN ge dessa symptom."
 
"Jag har bara sätt hästar göra det när de är utråkade för att det inte får utlopp för födosökande beteendet. Men det är oxå ett naturligt beteende, om det händer välldigt sällan, din polle kanskefår för lite grovfoder? Om du inte vill ändra höt, så kan du ju slänga in lite halm som han kan stå och knapra på.."
 
"Hej! Det är helt naturligt att hästar då och då äter av sin egen eller andras bajs. Det är oftast för att de behöver bakterierna till tarmen. I vissa fall är det för att de har mineralbrist. Du kan prova att öka på mineralerna om hästen äter bajset ofta."

Som tur är, har jag bara sett detta en gång. Men fortsätter det får jag göra en foderstat analys och se om det kan bero på det. Men har nyss bytt till ett bättre hösilage, vilket kan vara en obalanserad mage. Vi har hängt ut hönät med halm i som dom kan sysselsätta sig med ute.
 
Han går på 1 mått kornkross, ½ mått lympos havrefria müsli, 11 kg hösilage om dagen, han har en himalaya sten som är rik på mineraler hängd i sin box, fri tillgång till vatten ute och inne, samt tillgång till halm i hagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback