V idag

Ska jag vara ärlig så var jag nervös inför dagens ridtur. Varför? Det var första ridturen SJÄLVA sedan han flippade totalt med mig i söndags när vi red edenryd runt, i måndags red jag för Jessica & igår red vi ju med Felicia :)
Har fått så många olika bra råd som jag tagit till mig, idag använde jag mig mycket av sitsen. Satt bastant ner med en tung rumpa, stöd för vaderna och ner med hälarna för att visa Vappe att JAG är trygg, du kan vara lugn, JAG vet att det inte är någon fara med den jävla plastpåsen etc. :P 

Mitt mål var en så lugn Vappe som möjligt och såhär lugn har han inte varit på säkert över en månad med mig på ryggen. Ville även kunna bestämma tempot med hjälp av min sits bara samt styra med hjälp av sitsen och det gick ju så sjukt bra idag som tur väl är. Lite framgångar behöver man också ha i all motgång :) Stöd av andra framförallt.
 
Vi skrittade fram i säkert 20 minuter innan vi började trava, för det var inte förrän då jag kände att han slappnade av, pustade ut och frustade. Travade i 10 minuter på raksträcka och sen vek jag in på ett X antal olika småstigar där han fick jobba jobba jobba i skritt med hovarna och GUD så kul det är att se framsteg att han faktiskt lyfter bättre på dom där små fötterna, visst slår han i ibland men det är mycket bättre! Och nu menar jag att han får gå fritt på en halvlång tygel och kunna tänka själv utan att jag styr undan för stenar, grenar osv. Travade på raksträckorna tillbaka i en fin form med bakmotorn igång och skritt på lång tygel 10 minuter hem där han på mer än halva sträckan gick av sig självt i en fin avslappnad form. Hela rundan tog väl lite över en timma :)
 
Imorgon står det ridning i paddock på schemat med Felicia, vill rida igenom honom i alla gångarter och träna mer på de uppgifter jag fick från Jessica i måndags!

Trackback