För säkerhets skull

Jag må ha blivit en säkerhetsnarkoman, antingen är det åldern eller är det efter mina incidenter med de där djuren på över 500 kilo som man kanske ändå får inse vad man sysslar med?
Jag hatade väst, inte för hur det kändes utan för hur det såg ut - ni vet när man va sådär 15-16 år och ville mest se cool ut på hästryggen. Hjälm har jag alltid, alltid, ALLTID haft på huvudet när jag suttit på en häst med undantag när jag suttit på uppbunden häst i boxen, skritt i grimskaft till hagen samt en gång när jag glömde hjälmen (upptäckte den en hundradels sekund senare och bokstavligen slängde mig av).

För mig är hjälm en självklarhet, i alla lägen. Stor eller liten häst, pålitlig eller ej, gammal eller ung - hjälm är VIKTIGT. Det är flyktdjur vi talar om och försök inte trycka i mig att det på något vis skulle vara bättre att rida utan hjälm i NÅGOT läge. Bara för det är varmt? Never.
 
Västen däremot, kan jag i vissa undantag med egen erfarenhet förespråka att det faktiskt kan vara bättre utan. Som den gången jag voltade över en 170 cm hög häst och gjorde en mjuk kullerbytta i gräset - inte en skråma! Med en väst i det läget hade jag trillat pladask på ryggen och förmodligen slagit i både huvud och svanskota. MEN det är saker man inte vet förrän det händer och inte kan jag slita av mig västen i luften för att göra en fin kullerbytta heller :P Dock tycker jag att känner du dig osäker på din häst, då ska du ha väst. I mitt läge har jag väst för att jag känner mig säker i den, och då smittas det av på min häst och i sin tur blir han en mer trygg häst..

Så trots att jag fyller 19 i augusti så använder jag hjälm och väst i de flesta fall. Och jag tycker att fler borde göra det också, gör det till en snygg modetrend och tyck det är snyggt och sportigt - inte att du ser tjock/stor ut!
 
Jag longerade trots allt Vappe igår, och vet ni vad? Jag hade hjälm på mig. För säkerhets skull.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback