SNEDMUSKLAD HÄST? HJÄLP!

Först och främst vill jag börja och säga att hon INTE har ont. Jag skulle vilja ha lite hjälp av alla hästmänniskor här som har en liten åsikt om hur jag ska gå tillväga. I någon månad har jag ridit med en sne sadel (vilket upptäcktes härom dagen) och under denna tid har hästen gått och blivit sned musklad vid skuldrorna.
Den högra muskeln vid skuldran är alltså DUBBELT så stor som den vänstra pga att sadeln legat och tillåtit den högra bli större. Jag ska få in en bild här ikväll som visar.
 
Hur ska jag gå tillväga för att få hästen likmusklad igen?? Ska jag tömköra? Longera? Rida med den nya och raka sadeln? Promenera? Arbeta nästan bara i det varvet hon inte har någon muskel och ytterst lite i det varvet hon har den stora muskeln? H J Ä L P !
 
Ny, rak sadel är alltså redan fixat på momangen.

Kommentarer
Sanna säger:

Vill börja med att säga att jag inte är bäst i världen,
Men om jag vore du skulle jag tömköra och longera en del men samtidigt rida med den nya sadeln också! :)

2012-09-18 | 12:30:32
Bloggadress: http://nattstad.se/sannaeleonore
Jonna säger:

Är inte helt säker på vilket man egentligen ska göra men om jag hade varit i det fallet så hade jag nog iallafall börjat med att tömköra och försöka arbeta hästen från marken mycket i det varvet hon är sämre i. Longera är inte så bra med tanke på hur mycket det slits på benen men går självklart att göra någon gång ibland med.

Hade du vågat o klarat rida barbacka så hade det med varit ett alternativ att göra det ett tag och då arbeta den dåliga sidan.

Hade inte börjat använda sadel iallafall med tanke på att hon redan är sne och då läggs ju sadeln fel med.

Men som sagt är inget proffs på detta ämnet, men så skulle jag nog ha gjort.
annars kan du väl bara höra med någon veterinär eller något hur du ska göra?
De vet oftast det mesta.
Kanske kan höra med en jag vet om du vill det? :)

2012-09-18 | 14:33:41
Bloggadress: http://Hastsport.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback