Kissing spines

Just nu rider jag en häst som har diagnosen Kissing Spines, jag vet helt och hållet vad Kissing spines är och innebär men skulle veta om det finns någon med lite erfarenhet av detta och kan ge lite tips?
 
Hästen visar aldrig att den har ont vid ridning men går däremot ALLTID med huvudet högt om den själv får välja. När hästen gick på tävling regelbundet så hade den känningar, inte annars och vid små skutt då och då :)

Så som att hästen ska gå i låg form och arbeta lågt har jag redan fått reda på, men någonting annat? :)
 
"Kissing spines är en "yrkessjukdom" hos framförallt ridhästen. Kallas också för överridande tornutskott. Grunden till sjukdomen är att kotutskotten på ryggraden ligger nära varandra, och ca 70% av alla hästar har detta.
Kotutskotten i ryggradens mitt pressas mot varandra när ryggraden sjunker. Detta utlöser smärta hos hästen. Efterhand uppkommer ben-och benhinnereaktioner i tornutskottens övre del och sk falska leder bildas. Smärtan kan bli permanet och mest påtaglig vid ridning."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback